EEN GESCHIEDENIS
VAN VIANOVA

1914
WOI
Terwijl de Nortons in Londen verblijven breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Londen wordt steeds drukker bevolkt door geallieerde soldaten.
Ralph deelt evangelisatieboekjes uit aan de soldaten en organiseert bijeenkomsten voor de soldaten die klaarstaan om het Kanaal over te steken naar het slagveld in Vlaanderen.
1914-1916
HOTELKAMER
De hotelkamer van de Nortons in Londen wordt een inloophuis voor Belgische soldaten. Edith leest de jongens voor uit de Bijbel, wast hun sokken en herstelt hun kledij.
De soldaten komen uit de loopgraven en het contrast met deze liefdevolle omgeving is enorm. Vele soldaten maken op deze hotelkamer een keuze voor de Heer. Later wordt de hotelkamer vervangen door een echt inloophuis in hartje Londen.
1919
BELGISCHE EVANGELISCHE ZENDING
Na de oorlog leidt God de Nortons naar België waar ze in Brussel hun nieuwe hoofdkantoor openen. De Belgische Evangelische Zending (BEZ) is geboren. Vrij snel start de BEZ met het stichten van gemeenten.
1926
EVANGELISATIEWAGEN - HGB
Een grote evangelisatiewagen rijdt door het land. De wagen heeft een uitklapbaar platform en van hierop wordt het evangelie gepredikt.
De BEZ start met de verkoop van Bijbels omdat deze haast niet te verkrijgen zijn in België. In de loop der jaren groeit dit uit tot de christelijke boekenwinkels: “Het Goede Boek” en “Le Bon Livre”.
1940
WOII
Heel wat mensen vluchten het land uit of worden opgeroepen om hun dienstplicht te doen. Ook een aantal BEZ-werkers ondergaat dit lot.
Samenkomstzalen worden verwoest door bombardementen en wegens het brandstoffentekort kunnen de gebouwen niet opgewarmd worden. Het ledenaantal van de gemeenten daalt en evangelisatieacties worden verboden door de bezetter.
1950
DE MOBIELE KAPEL
De BEZ bouwt een mobiele kapel als opvolger van de evangelisatietenten.
De kapel is een mobiele legeroplegger die omgebouwd kan worden tot een zaal met 100 à 140 zitplaatsen. In de loop der jaren bezoekt de kapel bijna elk deel van België om het evangelie te verkondigen.
1963
EEN NIEUWE WIND
Homer Payne wordt directeur en wil gaan voor een andere aanpak, het strategisch doordrenken van een bepaald gebied met het evangelie. Hij vormt teams die op een bepaalde plek verblijven tot elke inwoner het evangelie heeft gehoord.
Deze campagnes worden later verfijnd door Brian Russell-Jones en Johan Lukasse.
1980
EVANGELISATIESCHEPEN
De Ark en de Eben-Haëzer worden officieel geopend. Dit zijn twee schepen die de BEZ aankocht en renoveerde om ze in te zetten als drijvend evangelisatiemiddel.
Wegens dure onderhoudskosten worden de boten in 2015 verkocht.
De jaren ‘90
DE PERIODE VAN DE GROTE ACTIES
Enkele christelijke organisaties bundelen hun krachten en roepen “Project Brussel 91’ “ in het leven. Het doel is om elke Brusselaar te bereiken met het evangelie, de groei van bestaande gemeenten te bevorderen en het ontstaan van huisbijbelstudiegroepen in elke buurt of wijk.
Op 1 april 1991 start de actie met een mars voor Jezus door de straten van Brussel. 4500 mensen lopen mee in de stoet en proclameren dat Jezus Heer is. Na de mars volgt een resem aan activiteiten. Er komen meer dan 600 reacties binnen van mensen die meer over het evangelie willen horen. Gelijkaardige acties met gelijkaardige resultaten herhalen zich in de jaren ‘90 door heel het land heen in verschillende steden.
1909
RALPH & EDITH NORTON
Ralph Norton en zijn vrouw Edith hebben al jarenlang een passie om het goede nieuws te verkondigen.
Ze verlaten hun geboorteland, de Verenigde Staten, en trekken met een evangelisatieteam de wereld rond. Het team bezoekt heel wat Aziatische landen en er komen duizenden mensen tot geloof. In 1913 komt het team aan in het Verenigd Koninkrijk.

1915
BELGISCHE SOLDATEN
Ralph ontmoet Pierre De Wallens, een gewonde Belgische soldaat die evangeliën aan hem vraagt om uit te delen in de loopgraven. Ralph is zo hard geraakt door deze ontmoeting dat zijn verlangen groeit om te evangeliseren onder de Belgische soldaten.
Ralph heeft vaak 400 evangeliën in zijn zakken zitten om uit te delen.
1918
HET WERK GROEIT
Tijdens de oorlog verdelen de Nortons meer dan 150.000 pakketten met voedsel en een evangelie onder de Belgische soldaten. Massaal laten soldaten weten dat ze meer willen weten over het evangelie, hierdoor moeten duizenden brieven beantwoord worden.
De Nortons openen in Londen een kantoor met 8 medewerkers en hun organisatie telt al snel 18.000 leden.
1920
EVANGELISATIETENTEN
De BEZ koopt evangelisatietenten. Deze tenten doorkruisen het land en er worden tal van evenementen georganiseerd.
Omstanders worden nieuwsgierig naar wat er zich in de tent afspeelt en komen een kijkje nemen. Ze horen christelijke muziek en krijgen het evangelie te horen. Tijdens hoogdagen vinden 200 à 300 mensen de weg naar binnen.
1936-1940
BEZ GROEIT
De jaren ’20 en ’30 zijn een gouden periode! In 1936 telt de BEZ 57 gemeenten, In 1938 maar liefst 83 gemeenten.
Net voor de oorlog wordt het jeugdkamp Limauges aangekocht. Tijdens de oorlog worden hier vele kinderen geholpen om geestelijk en fysiek de oorlog te overleven. Bovendien dienen de gebouwen als onderduikadres voor Joden.
1945
EINDE WOII
Vele BEZ-werkers laten weten dat de oorlog hen dichter bij God gebracht heeft. Ze gaan in gebed en al snel zijn er op ongeveer 50 plaatsen opnieuw samenkomsten.
1958
EXPO 58'
Tijdens Expo ’58 organiseert de BEZ, samen met enkele andere partners, verschillende samenkomsten.
Bij een evangelisatiecampagne onder leiding van Samuël Liberek zijn op de laatste avond 2500 aanwezigen. Meer dan 500 mensen geven tijdens deze campagne te kennen dat ze een keuze voor de Heer willen maken. Ondanks deze acties en successen worden er in de jaren ‘50 slechts drie nieuwe gemeenten gesticht.
De jaren ’70-‘80
DE JAARTEAMS
De jaarteams blijven een jaar lang op dezelfde plek, stichten nieuwe gemeenten en ondersteunen bestaande gemeenten bij evangelisatie.
Deze aanpak werpt veel vruchten af.
Er ontstaan heel wat nieuwe gemeenten en bestaande gemeenten kennen vaak een groei.
1987
DE VOYAGEUR
De Voyageur is een grote omgebouwde vrachtwagen waar telkens een jaarteam mee rondtrekt. Hij trekt door Wallonië en Brussel en is het Franstalige equivalent van de Vlaamse evangelisatieschepen.
2019
BEZ WORDT VIANOVA
De BEZ viert haar 100ste verjaardag en besluit om voor een compleet nieuwe aanpak te gaan. Tijdens een evaluatie merkt de BEZ dat haar taken voornamelijk bestaan uit gemeenten draaiende te houden en de administratie van de gemeenten en hun werkers in orde te brengen. In de ogen van vele mensen is de BEZ geen zendingsorganisatie maar een denominatie geworden.
God maakt duidelijk dat de BEZ België opnieuw moet bereiken met het evangelie en moet terugkeren naar haar roots: we willen discipelen maken en hen verbinden in gemeenschappen. Dat is onze prioriteit. De BEZ krijgt een nieuwe look, een nieuwe visie en een nieuwe naam: VIANOVA wordt geboren!